Moda anilor ’30 în Timișoara. O poveste cu Wilma Traxel, Coco Chanel și Netti dr. Diel spusă de muzeografii de la MNB
Timișoara a fost un oraș industrial, cu o putere foarte mare în perioada interbelică, iar familiile din burghezia medie și marea burghezie apelau la serviciile saloanelor de modă pentru confecționarea unor obiecte de îmbrăcăminte unice sau aproape unice. Cel mai frecventat atelier de modă din acea vreme era cel al Wilmei Traxel.
Frau Traxel, un personaj de roman
Wilma Traxel, un personaj din aceeași gamă cu Coco Chanel, desigur la o altă scară valorică, dar pentru Timișoara anilor ’30 era Elsa Schiaparelli sau Coco Chanel la Timișoara. E un personaj de roman amintit și de scriitorul Livius Ciocârlie în romanul „Clopotul scufundat”, un personaj menționat și de Pia Brânzeu în revista literară „Orizont”. Era o doamnă, o modistă care studia cu atenție modelele aflate în vogă în fostele capitale ale Imperiului Austro-Ungar, la Budapesta și Viena și propunea aceste modele clientelor sale. Salonul Wilmei Traxel executa exclusiv comenzi pentru publicul feminin. Pe strada Augustin Pacha, cartierul Cetate, clădirea există astăzi, iar la etajul I, în spatele unui balcon se găsește încă apartamentul cu mai multe camere, cu un spațiu generos care era folosit de Wilma Traxel pentru activitatea ei în cadrul atelierului de modă. Într-una din camere, doamna Traxel folosea tinere doamne și domnișoare pentru prezentarea modelelor sale. De aici și comparația cu Coco Chanel și Elsa Schiaparelli care organizau adevărate defileuri de modă în marile capitale pentru publicul feminin în acea epocă.
Rochiile doamnelor Diel
Expoziția dedicată Cartierului Elisabetin oferă vizitatorilor o ocazie unică de a întâlni în mansarda Bastionului Theresia adevărate mărturii despre ceea ce a însemnat odinioară gradul de civilizație urbană și de eleganță feminină, piese care provin din donația doamnei Pia Brânzeu. Pentru vizitatorul interesat de istoria vieții cotidiene din Timișoara, aceste bunuri textile sunt adevărate mărturii despre ceea ce a însemnat odinioară gradul de civilizație urbană și de eleganță feminină în cazul acesta. Rochiile din mansardă au fost comandate de familia dr. Diel pentru Carla, fiica doctorului Ludwig Diel și pentru soția acestuia, Netti Diel. Acestea au fost comandate în atelierul de modă condus de doamna Wilma Traxel într-o vreme în care nu exista încă industria prêt-à-porter.
Mai multe însă puteți descoperi în videoul alăturat, o prezentare minuțioasă oferită de Marius Cornea, muzeograf la Muzeul Național al Banatului: https://www.youtube.com/watch?v=4VzkymNDO4U&feature=youtu.be
Foto: universul lui Netti Diel, soția medicului Ludwig Diel